Gardner 5LW

Woonschip  IJSSELSTROOM  Beurtmotor
Onderneming X

Leendert



van Rennes

De eerste motor van de IJSSELSTROOM was een 24 pk 1 cilinder van RENNES petroleummotor met een liggende cilinder.





Het schip was sinds 1955 voorzien van zijn 2de motor, een KROMHOUT 2K3, 2 cilinder 2-takt dieselmotor uit 1952. Deze gaf 40pk aan de schroef bij 500 omw/min. De rechtsdraaiende motor was voorzien van een mechanische koppeling en startte met druklucht.
In 2006 sloeg de motor op hol, drijfstangbouten braken, 1 cilinder scheurde, het carter
barste open en dat was dan het einde van 50 jaar trouwe dienst.

logo

Kromhout 2K3

Gardner

De huidige motor is een gereviseerde GARDNER 5LW, 5 cilinder 4-takt dieselmotor uit 1963. Oorsponkelijk een generator op een Brits lichtsschip. In 2007 geheel herbouwd in Canterbury Engeland. De Gardner 5LW is nu het nieuwe hart van de IJSSELSTROOM met zijn 78 PK bij 1500 omw/min.

Gardnerlogoinhijsen
De elektriciteitvoorziening van de  IJSSELSTROOM komt uit 12 zonnecellen 650 watt piek (24V), een 3,5 KW diesel generator (230V)en als reserve een 2KW benzine generator.
 De zonnecellenopbrengst is voldoende voor stroom van begin april tot half oktober.


De generator is en Samofa E108 W, een 1 cilnder watergekoelde diesel die door Samofa is ontworpen uit de luchtgekoelde Hatz 108. Deze Samofa was een generator op een RWS patrouillevaartuig. Samofa was de Samenwerkende motoren fabrikanten (Kromhout, Industrie, Brons), voor kleine scheepsmotoren.

Samofa logo
Samofa 108W
Kromhout
  2K3
2K3 crash Kromhout 2K3
Gewond
Crash
rope

De revisie!
Machinekamer


pre rebuild


rope
Home