|
![]() |
|
1914 | ![]() |
|
|
Woonschip IJSSELSTROOM Beurtmotor Onderneming X Leendert |
|
|
![]() |
|
![]() |
De IJSSELSTROOM is een beurtschip gebouwd in 1912 in Den Haag in opdracht van de Gebr. Vreeswijk te Montfoort van het type Luxe motor / Beurtmotor. Een beurtschip verzorgde expeditiediensten langs min of meer vaste route's. Het schip is een vroege Luxe Motor. Een Luxe Motor was het eerste type vrachtschip geheel gebouwd voor voortbeweging met een oliemotor. De eerste Luxe Motors zijn van omstreeks 1908. De IJSSELSTROOM voer als de IJsselstroom 1 over o.a. de Hollandsche IJssel van 1912 tot 1941 tussen Gouda , Utrecht, Woerden. De thuishaven was Montfoort, Onder de Boompjes 8. Het schip is 23,40 m lang en 4.40 m breed. Naast vracht konden ook personen mee. |
Tussen 1941 en half 70'er jaren is het schip door verschillende expiditeuren gebruikt, o.a. door van Dijk als de Onderneming X. De laatste jaren voer het vracht schip als de Leendert met aanvoer van meel voor de Utrechtse meelfabriek "de Korenschoof". De IJSSELSTROOM is nu een varend woonschip. Sinds half 70'er jaren ligt het schip als woonschip in Utrecht en vaart regelmatig rond in Nederland. Met het hele huis op stap. Bij de
ombouw naar woonschip werd de houten stuurhut een verlengde
stalen stuurhut. De halfronde stalen dekluiken verdwenen en
het dek werd verhoogd. |
Onderneming
X![]() |
De
huidige motor van de IJSSELSTROOM
is een Gardner 5LW De elektriciteitvoorziening komt uit 12 zonnecellen 650 watt piek (24V), een 3,5 KW diesel generator (230V)en als reserve een 2KW benzine generator. De zonnecellenopbrengst is voldoende voor stroom (behalve wasmachine) van begin april tot half oktober. Als wij in de zomer met ons 'huis' op stap zijn, hebben we dankzij de cellen nooit last van lege accu's en het geluid van een generator. |
![]() |
Op pad
|
|
Parijs
canal st martin |
Parijs Seine |
![]() |
![]() |
Op de Dender bij Dendermonde Belgie |
![]() |
|